Σάββατο 5 Φεβρουαρίου 2011

Διαδραστικός πίνακας με λιγότερο από 50€



από την αξιόλογη ιστοσελίδα πλίνθοι και κέραμοι παραθέτω ανάρτηση που μπορεί ο καθένας να αξιοποιήσει στην τάξη με ελάχιστο κόστος. Εγώ τουλάχιστον το έχω ήδη δρομολογήσει...

Οι διαδραστικοί πίνακες είναι στη «μόδα» το τελευταίο διάστημα στην Ελλαδίτσα μας. Το Υπουργείο υπόσχεται κάθε τάξη και πίνακας, πλασιέ περιοδεύουν στα σχολεία διαφημίζοντας προϊόντα, αλλά πέρα απ' αυτά είναι γεγονός πως ο διαδραστικός πίνακας είναι ένα εκπαιδευτικό εργαλείο που δίνει άλλη διάσταση και ευκολία στο καθημερινό μάθημα στην τάξη.
Μέχρι όμως την όποια υλοποίηση των εξαγγελιών παραμένουν ακριβοί για τα οικονομικά ενός μέσου σχολείου.

Κάπως έτσι ήταν τα δεδομένα όταν στις αέναες περιπλανήσεις σε διάφορες εκπαιδευτικές ιστοσελίδες στο Internet έπεσα πάνω στη σελίδα του Johnny Chung Lee που ισχυριζόταν πως μπορεί κάποιος να έχει ένα διαδραστικό πίνακα στην τάξη του χρησιμοποιώντας υποδομές που υπάρχουν στα σχολεία και κόστος 30 με 50€.

Το όλο εγχείρημα στηρίζεται στο χειριστήριο μιας παιχνιδομηχανής. Συγκεκριμένα στο Wii Remote ή Wiimote όπως χαϊδευτικά αποκαλείται, το χειριστήριο της κονσόλας Nintendo Wii.

Το συγκεκριμένο χειριστήριο υποστηρίζει σύνδεση Bluetooth, έχει έναν οπτικό αισθητήρα ευαίσθητο στο υπέρυθρο και αντιλαμβάνεται κινήσεις σε κάθετο - οριζόντιο άξονα, αριστερά - δεξιά καθώς και την οριζόντια περιστροφή.

Μιας και υπολογιστής, βιντεοπροβολέας είναι σχεδόν μόνιμα εγκατεστημένοι στην τάξη μου, να λίγο και η περιέργεια και το ζιζάνιο του πειραματισμού με οδήγησαν να προχωρήσω στην υλοποίηση του συγκεκριμένου προτζεκτ.
Το πείραμα πέτυχε, με αποτέλεσμα να «κατασκευαστεί» στην τάξη ένας διαδραστικός πίνακας με κόστος λιγότερο από 50€. Η προσωπική εμπειρία του εγχειρήματος παρακάτω:

Η αρχή. Τι υπήρχε στην τάξη:

* Φορητός υπολογιστής με Windows Vista (κάνει οποιοσδήποτε υπολογιστής με Windows XP, Windows Vista, Windows 7)
* Βιντεοπροβολέας

Τι αγοράστηκε: (όλα σχεδόν από το ebay όπου και παραπέμπουν και οι συνδέσεις)

* Bluetooth adaptor (πολλοί υπολογιστές έχουν ενσωματωμένο)
* Στιλό υπέρυθρων (Infrared (IR) pen)
* Wiimote (χειριστήριο για το Nintendo wii)
* Η εφαρμογή Smoothboard (είναι το λογισμικό που με τη βοήθεια του Wiimote και ενός στιλό υπερύθρων μετατρέπει μια οποιαδήποτε επιφάνεια σε διαδραστικό πίνακα).
Αν και υπάρχει και η δωρεάν εφαρμογή «Wiimote Whiteboard» που κάνει την ίδια δουλειά προτιμήθηκε το συγκεκριμένο λογισμικό μιας και με ελάχιστο κόστος είναι πολύ πιο σταθερό, έχει ελληνικό περιβάλλον χρήσης, υποστηρίζει 2 Wiimote, προσφέρει πολλά εικονικά εργαλεία και είναι αρκετά παραμετροποιήσιμο.


Πως δουλεύει:

Ο υπολογιστής θα πρέπει να διαθέτει Bluetooth adaptor και να είναι ενεργοποιημένος καθώς και να έχει εγκατασταθεί το λογισμικό Smoothboard

* Συνδέω τον υπολογιστή με το βιντεοπροβολέα.
* Ξεκινώ την εφαρμογή Smoothboard
* Πατώ ταυτόχρονα τα πλήκτρα 1 και 2 στο Wiimote και τα κρατώ πατημένα μέχρι....
* ...η εφαρμογή Smoothboard να βρει και να συνδεθεί με το χειριστήριο.
* Τοποθετώ το Wiimote απέναντι από την οθόνη που προβάλει ο βιντεοπροβολέας. Εδώ θέλει λίγο πειραματισμό για τη βέλτιστη θέση. Γενικά η απόσταση απ' την οθόνη θα πρέπει να είναι 2 με 3 μέτρα και ο αισθητήρας του Wiimote να κοιτά στο κέντρο της οθόνης σε γωνία περίπου 45 μοιρών από το επίπεδό της.
* Προχωρώ στο calibration του πίνακα, χρησιμοποιώντας το στιλό υπερύθρων, πατώντας το κουμπί Α στο Wiimote ή κάνοντας κλικ στο «Quick Calibration» της εφαρμογής στα Windows......και voila!!! Ο πίνακας είναι έτοιμος για χρήση.

Ο πίνακας με τη χρήση του στιλό υπερύθρων μπορεί να χρησιμοποιηθεί με πολλές εφαρμογές των Windows, με αρκετά από τα δωρεάν εκπαιδευτικά λογισμικά που δίνει το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και το Υπουργείο Παιδείας, καθώς και με ειδικό λογισμικό για διαδραστικούς πίνακες.
Μερικές ιδέες υπάρχουν και στις παραπομπές στο τέλος αυτής της σελίδας και σε μια μελλοντική αναβάθμιση ευελπιστώ να παρουσιάσω και πιο αναλυτικά συγκεκριμένες εφαρμογές.

Τα προβλήματα:

Υπάρχουν βέβαια και προβλήματα:

* Το σετάρισμα του όλου συστήματος προϋποθέτει μια καλή εξοικείωση με τους υπολογιστές και τη λογική τους αλλά αυτό μαθαίνεται.
* Πολλές φορές το σώμα αυτού που γράφει παρεμβάλλεται αντικειμενικά ανάμεσα στον προβολέα και την οθόνη με αποτέλεσμα να μην βλέπεις τι κάνεις ή ανάμεσα στον αισθητήρα του Wiimote και το στιλό υπερύθρων οπότε δεν μπορείς να «γράψεις - κλικάρεις». Μια μόνιμη τοποθέτηση του όλου συστήματος στην οροφή της τάξης λύνει σε μεγάλο βαθμό τα 

Δεν υπάρχουν σχόλια: